Achtergrond

Lezen en schrijven zijn in onze hedendaagse samenleving essentieel om het werk goed te kunnen doen, kinderen goed te kunnen opvoeden, jezelf te kunnen redden in en om het huis en ook om te kunnen communiceren met artsen, verzekeraars, banken en de overheid. Daarom is het zorgwekkend dat in Nederland nog steeds 12% van de bevolking laaggeletterd is. Met veel creativiteit en slimme omwegen weten veel van deze Nederlanders zich te redden. Maar zij, en de maatschappij, zouden er beter voorstaan als ze goed konden lezen en schrijven. Deze groep laaggeletterden bestaat voor een gedeelte uit mensen die Nederlands als tweede taal hebben en hier naartoe zijn gekomen, langer of korter geleden. Maar het merendeel van de groep laaggeletterden zijn mensen die hier in Nederland zijn geboren. Groepen die op jongere of latere leeftijd lezen en schrijven zijn verleerd en moeite hebben om het opnieuw te leren. Dat is problematisch in werk, omdat steeds meer beroepen geletterdheid vereisen, maar het is ook problematisch als ouderen bijvoorbeeld meer zorg nodig hebben en geconfronteerd worden met recepten, administratie en contracten voor bijvoorbeeld thuiszorg.

Het Taalhuis

De bibliotheek Gouda heeft als doel om voor elke Gouwenaar dé plek te zijn waar je kan werken aan taal en verhaal. Dat geldt dus ook voor mensen die de taal nog niet goed machtig zijn. Ze heeft daarom het initiatief genomen om te komen tot een Gouds Taalakkoord en een Gouds Taalhuis. Hierin werken 27 organisaties samen aan laaggeletterdheid. Het gaat daarbij om  professionele taalscholen zoals IVIO-opleidingen, Prago, LES, Acceptus, SVS Inburgering en Totaal Onderwijs, maar ook vrijwilligersorganisaties zoals Stichting Taalontmoeting, Stichting Steunpunt OOG, Humanitas, Kerk & Vluchteling, Vluchtelingenwerk en Wijkteam Korte Akkeren. Ook de Lionsclub Gouda Reeuwijk heeft zich hieraan verbonden. Op dit moment worden tussen de 500 en 1000 laaggeletterde Gouwenaars bereikt. Doel is om de komende jaren minimaal 3000 Gouwenaars te bereiken, op alle verschillende niveaus: van taallessen tot boeken lenen en je belastingformulier invullen.

Bijdrage Lionsclub Gouda Reeuwijk

De Lionsclub Gouda Reeuwijk heeft een donatie gedaan van 10.000 euro. Hiervoor zijn inmiddels 50 lidmaatschappen van de Bibliotheek gesponsord. Als onderdeel van de opleiding kunnen cursisten zo naar hartenlust aan de gang met lezen, schrijven en digitale vaardigheden. Ook is er geïnvesteerd in een goede collectie van makkelijk te lezen boeken. Dit zijn literaire boeken die zijn versimpeld, maar wel de thema’s in zich dragen die volwassenen aanspreken. Het is daarmee een op maat samengestelde collectie die aansluit bij de wensen van laaggeletterde Gouwenaars. Dit wordt aangevuld met studieboeken die ervoor zorgen dat de Gouwenaars ook door middel van zelfstudie zichzelf verder kunnen ontwikkelen. Daarnaast is de club betrokken bij zowel het bereiken van de doelgroep, als bij de nadere invulling van het programma.

Voor meer informatie